Mobin@Freedom

این بلاگ در زمینه ی شبکه،امنیت شبکه و برنامه نویسی فعالیت دارد و ضمن ارائه ی اطلاعات پاسخگوی سئوالات شما نیز خواهد بود

Mobin@Freedom

این بلاگ در زمینه ی شبکه،امنیت شبکه و برنامه نویسی فعالیت دارد و ضمن ارائه ی اطلاعات پاسخگوی سئوالات شما نیز خواهد بود

بلاک کردن ترافیک ICMP و جلوگیری از Ping شدن

سلام
 امروز هستم در خدمتتون با آموزش Block کردن بسته های ICMP روی سرور که در نهایت باعث جلوگیری از Ping شدن خود سرور و کلاینت هایی که به سرور متصل هستند میشه.خوب ممکن هست این سئوال براتون مطرح بشه که این کار چه سودی داره ببینید همونطور که میدونید اولین گام برای نفوذ به شبکه شناسایی شبکه ی هدف هست.به عنوان مثال اگر فردی قصد نفوذ به شبکه شما رو داشته باشه اولین چیزی که نیاز داره range IP شبکه ی شما خواهد بود تا کامپیوترهای فعال رو پیدا کنه و نقاط آسیب پذیرشون رو مورد هدف قرار بده.
 خوب، range IP شبکه ی شما (مثلاً ISP) برای نفوذگر کاملاً مشخص هست چون range IP تمام شبکه هایی که با valid IP فعالیت دارند در مراکزی مثل "مرکز هماهنگی های RIPE" ثبت میشه و نفوذگر میتونه به راحتی بهشون دسترسی داشته باشه چون دسترسی به این اطلاعات برای عموم آزاد هست.بعد از بدست آوردن range IP نفوذگر بر روی یک چیز تمرکز میکنه و اون هم پیدا کردن کامپیوترهای فعال روی شبکه ی شما هست.برای اینکار برنامه های متعددی مثل NMAP نوشته شدن و این قابلیت رو دارن که با Ping Scan در عرض چند ثانیه با Ping کردن Range IP شبکه شما گزارش آدرسهای IP فعال بر روی شبکه رو به نفوذگر بـــــِـدن،نمونه ای از یک Scan که با همین نرم افزار انجام شده رو در زیر میبینید :

*.D:Tools map>nmap -sP 192.168.1

.Host 192.168.1.1 appears to be up
.Host AClient (192.168.1.2) appears to be up
Nmap finished: 256 IP addresses (2 hosts up) scanned in 8.360 seconds

 حالا به جواب سئوال رسیدیم،جلوگیری از Ping شدن شبکه میتونه راهی باشه برای کوتاه نگاه داشتن دست نفوذگر از پویش در شبکه.در ادامه نحوه ی جلوگیری از Ping شدن شبکه با تعریف یک Policy در IPSec رو با هم مرور میکنیم.بسم الله...
 ابتدا در Run عبارت SecPol.msc رو تایپ و Enter کنید.با انجام این عمل پنجره ای مشابه شکل زیر رو مشاهده خواهید کرد.

 خوب... دقت کردید من تو پست هام همش میگم "خوب"؟! چی بگم خوب؟!
 خوب! حالا قبل از اینکه کاری انجام بدیم باید بدونیم چیکار داریم میکنیم! هدف ما ایجاد یک Policy یا همون "سیاست" هست که بر طبق این سیاست تمام ترافیک ICMP روی شبکه Block بشه.برای اینکار باید دو چیز برای IPSec مشخص باشه،اولی پروتکل ICMP و دومی مفهوم Block هست.خوشبختانه IPSec به خودی خود بسته های ICMP رو تشخیص میده و تنها چیزی که نیاز به تعریفش داریم مفهوم Block هست.
 برای تعریف مفهوم Block به صورت زیر بر روی IP Security Policies on Local Machine راست کلیک و گزینه ی Manage IP filter lists and filter actions رو انتخاب کنید.

 حالا پنجره ای مقابل شما قرار گرفته که باید سربرگ دومش یعنی Manage Filter Actions رو انتخاب کنید.در این سربرگ بعد از حصول اطمینان از اینکه چک باکس Use AddWizard در پایین پنجره فعال هست بر روی دکمه ی Add کلیک کنید.با انجام این کار پنجره ی Filter Action Wizard باز میشه که در اینجا فقط گذرا گزینه هایی که در هر مرحله باید انتخاب کنید رو عنوان میکنم.

 1- در اولین مرحله که مرحله ی خوش آمد گویی! هست Next رو کلیک کنید.
 2- در مرحله ی بعد در قسمت مربوط به Name که بالا قرار داره بنویسید "Block" و در قسمت مربوط به Description عبارت "Block Access" رو تایپ کنید و Next رو بزنید.
 3- در مرحله ی بعد دکمه ی رادیویی Block رو انتخاب کنید و Next رو بزنید.
 4- در آخر هم بر روی Finish کلیک کنید.

 تا اینجای کار مفهوم Block مشخص شد،حالا باید بگید ICMP رو Block کن! این کار با تعریف یک Policy امکان پذیر هست بنابراین برای تعریف این Policy مراحل زیر رو دنبال می کنیم.
 دوباره در پنجره ی اصلی روی IP Security Policies on Local Machine راست کلیک کنید اما این بار گزینه ی اول یعنی Create IP Security Policy رو به صورت زیر انتخاب کنید.

  با انجام این عمل پنجره ی IP Security Policy Wizard باز میشه.مراحلی که در این Wizard باید انجام بدید رو هم در ادامه به صورت مرحله به مرحله و سریع به عرض میکنم خدمتتون.
 1- در مرحله ی اول که همون پنجره ی خوش آمد گویی هست و اول همه Wizard ها وجود داره دکمه ی Next رو انتخاب کنید.
 2- در مرحله ی بعد در قسمت Name عبارت "Block ICMP" و در قسمت Description عبارت "Preventing ICMP Echo Replies" رو تایپ کنید و Next رو بزنید.
 3- در مرحله ی بعد چک باکس Active the Default response rule رو غیر فعال کنید و Next رو کلیک کنید.
 4- در مرحله ی آخر چک باکس Edit Properties رو فعال نگه دارید تا بعد از کلیک روی دکمه ی Finish پنجره ی Properties مربوط به Policy باز بشه.روی Finish کلیک کنید!

 حالا میرسیم به آخرین بخش،در پنجره ای زیر که الان رو به روی شما قرار داره پس از حصول اطمینان از فعال بودن چک باکس Use Add Wizard روی دکمه ی Add کلیک کنید.
 

  پنجره ای که بعد از کلیک روی دکمه ی Add مقابل شما قرار میگیره آخرین Wizard ای هست که باید اطلاعات لازم رو بهش بدید.این Wizard رو هم مرحله به مرحله دنبال می کنیم.

 1- در مرحله ی اول روی دکمه ی Next کلیک کنید.
 2- در مرحله ی بعد هم بدون انجام تغییرات روی Next کلیک کنید.
 3- در مرحله ی سوم، اولین دکمه ی رادیویی که All Network Connections هست رو انتخاب کنید و روی Next کلیک کنید.
 4- در مرحله ی بعد هم نیاز به انجام تغییری نیست،روی Next کلیک کنید.با کلیک روی Next پنجره ای باز میشه که در اون Yes رو انتخاب کنید.
 5- در این مرحله دکمه ی رادیویی All ICMP Traffic رو انتخاب کنید و Next رو بزنید.
 6- در مرحله بعد دکمه ی رادیویی Block رو انتخاب کنید و روی Next کلیک کنید.
 7- در مرحله ی آخر هم دکمه ی Finish رو بزنید و تمام...

 اگر پنجره های اضافه رو ببندید و به پنجره ی اصلی توجه کنید میبینید که به صورت زیر یک Policy به نام Block ICMP به پنل راست صفحه اضافه شده.

 حالا در مرحله نهایی باید این Policy رو فعال کنیم.برای فعال کردن هر Policy باید به صورت زیر روی اون راست کلیک و گزینه ی Assign رو انتخاب کنید.


 بعد از انتخاب Assign در سطر مربوط به Block ICMP در ستون Policy Assigned کلمه ی Yes نوشته میشه بدین معنا که این Policy فعال هست.حالا اگر از روی هر کامپیوتری اقدام به Ping کردن کامپیوتر شما و یا کامپیوترهایی که از طریق کامپیوتر شما به شبکه متصل هستند بکنند تنها پاسخی که دریافت میکنند Request timed out هست.بدین معنا که بر روی IP ای که در حال Ping کردنش هستید کامپیوتری جهت پاسخگویی وجود نداره.
 حالا اگر دوباره مایل باشید ICMP رو فعال بکنید می تونید روی Policy ای که درست کردید راست کلیک کنید و گزینه ی Un-assign رو انتخاب کنید،به همین سادگی...

 آخیش...تموم شد! خسته شدم اینقدر تایپ کردم.امیدوارم استفاده کرده باشید از این مطلب.

 در بخش نظرات پست قبل دوستی دو تا سئوال مطرح کرده بودند که در پایان در حد سوادم پاسخ ایشون رو مینویسم.

 پرسش
 "من چون توی دانشگاه ترم ۱ بهمون زبان سی رو درس دادن و الان دارن سی شارپ رو درس می دن و فکر کنم زبان خیلی عالی هستش. من خودم پاسکال و کیو بیسیک رو از قبل بلد بودم. به نظر شما زبان بعدی که باید بخونم چیه؟ یعنی چی رو انتخاب کنم؟ "
 پاسخ
  اینکه چه زبان برنامه نویسی ای رو دنبال کنید برمیگرده به هدفتون.اگر هدف شما از دنبال کردن برنامه نویسی نوشتن برنامه های تجاری مثل حسابداری،انبارداری و ... باشه زبانهایی مثل VB و Delphi رو به صورت حرفه ای دنبال کنید.اگر مثل من به دنبال لذت بردن از برنامه نویسی با نوشتن برنامه های تحت شبکه باشید C حرف نداره.اگر مایل هستید برنامه هایی مثل برنامه ی مدیریت شبکه بنویسید Visual C میتونه انتخاب خوبی باشه و ...
  همونطور که گفتم این بستگی به هدفتون داره،من تمام زبان های برنامه نویسی رو کار نکردم اما بین زبان های Visual Basic ، C ، C++ ، Visual C++ ، Assembly که کار کردم ++Visual C رو برای نوشتن برنامه های کاربردی از همه قدرتمندتر دیدم.

پرسش
 "سی پلاس پلاس اصولا تفاوت ماهوی با سی داره یا نه؟ "
پاسخ
 زمان کمی نیست که C کار میکنم اما الان که کم و بیش با ++C آشنا شدم میبینم این زبان حرف های زیادی برای گفتن داره.++C تفاوت های بسیاری با C داره و خیلی گسترده تر از C هست.C یک زبان تابع گرا هست اما ++C یک زبان شیء گرا که میتونید در اون از کلاسها استفاده کنید.++C بر خلاف C که توابع محدودی داره دارای امکانات بسیار فوق العاده ای هست که نوشتن یک برنامه رو برای شما بسیار ساده میکنه.در کل C رو میشه پایه ای فرض کرد برای ++C بطوریکه بسیاری از اصول برنامه نویسی در هر دو یکسان هست اما ++C اونقدر پیشرفت داشته که تقریباً با C غیرقابل مقایسه هست.


 با آرزوی موفقیت  وسربلندی برای جامعه ی ایرانی در سراسر دنیا...


 

نظرات 2 + ارسال نظر
Reza Behroozi سه‌شنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 03:02 ب.ظ http://www.persianadmins.com

سلام
منم میخوام برم سراغ برنامه نویسی تحت شبکه ولی نمیدونم چی انتخاب کنم...من بیشتر دنبال حالش هستم :)
راستی اگر در certificate تجربه ای دارید تا حالا تونستید vpn رو با EAP/TLS در حالتی که ca مون stanalone هست راه بیاندازین؟
موفق باشید...وبلاگ خوبی دارید

سلام دوست عزیز
برای برنامه نویسی شبکه من بیشتر با C کار کردم اما دوستانم میگن زبان جاوا برای برنامه نویسی شبکه بی رقیب هست.
متاسفانه در زمینه ی Certificate ها اطلاعات زیادی ندارم و تا حالا برایVPN روی ویندوز فقط از PAP استفاده کردم.امیدوارم لینک زیر مفید واقع بشه :http://www.tacteam.net/isaserverorg/vpnkitbeta2/vpnclienteap.htm

فریدون چهارشنبه 5 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 03:34 ق.ظ http://gonbad.info

آقا تشکر.
خوشحال شدم از بین همشهریان خودم همچین افراد با استعداد و کار دست هم هست.
قربونت
دوست جدیدت فریدون

سلام
نظر لطف شماست.فعالیت های شما هم کمتر از من نیست.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد